tirsdag den 10. maj 2011

Sidste dag!

Kære venner.

Tiden er fløjet afsted den sidste uge, så har misset anden del af min seneste blogindlæg. Eftersom jeg nok kommer til at være en del alene når jeg kommer hjem til Danmark, så må i vente på det sidste del til når jeg kommer hjem.

Glæder mig til at se jer alle igen.

De sidste varme hilsner fra Mexico.

tirsdag den 26. april 2011

2 uger tilbage :(

Hej derhjemme.

Så kommer der (endelig) en ny melding fra Mexico:)

Der er sket helt vildt meget siden sidst. Så jeg deler nok ugerne op i flere dele.

Som jeg sluttede med at sige i sidste blog, at jeg skulle til Cuba. Og det kom jeg. Vi var en hel del fra holdet der skulle til Cuba den lørdag-morgen, så vi mødtes ved ADO (Busterminalen i Playa) Så tog vi bussen til lufthavnen, hvor der bare var proppet med Cubanere, der skulle hjem. Efter en time og en masse bøvl med lufthavnsskatter, kom vi endelig igennem check-in og klar til Cuba. Vi spiste på Burger King, fordi vi skulle nyde det sidste fast-food vi ville få i en uge;) Cuba og USA er jo ikke de bedste venner, så vi vidste på forhånd, at der ikke ville ligge Mc Donalds, Burger King osv. Da vi skulle stige på vores fly, ser vi noget andet, som fortælles os, at det er Cuba vi er på vej til. Vi skal flyve med et gammelt russisk fly. Fedt! Sæderne var meget tætte på hinanden, så jeg næsten ikke kunne sidde med mine ben. Så  prøv at forstille jer, hvordan det må være for Mads, som sad ved siden af mig. Han er en gut på 2 meter! Han brokkede sig lidt, men heldigvis for ham og Trang (En pige fra holdet), som sad foran ham, så tog turen kun 1 time. Det skal også lige nævnes at vi troede vi skulle gasses. Airkonditionen var nemlig lige så gammelt som flyet og pustede hvidt "gas" ud, så vi ikke kunne se vores fødder. Men vi grinede lidt af det, og tog det som en oplevelse:)
Vi ankommer til Havanas lufthavn som planlagt, og kommer forholdsvis nemt gennem de forskellige kontrol og videre ud i en taxa. Jeg skal bo sammen med Mads i Cuba, hos en fyr, der hedder Frederico. Vi bliver sat af på meget skummel vej og for at vide at vi bare skal ind af en rigtig gusten dør og op på 3. etage, der bor Frederico nemlig. Heldigvis kommer Frederico ned og tager i mod os, for det så meget skummelt ud. Vi får vores værelse, som langt fra var luksus, men stadig fint. Vi havde aftalt med de piger vi rejser med, at mødes ved Capitolio, som er en bygning der ligner Det Hvide Hus i Washington. Vores mexicanske telefoner dur ikke på Cuba, så gennem hele ugen aftaler vi på forhånd, hvor og hvornår vi skal mødes. 4 af pigerne kommer og fortæller, at deres værter har lavet mad til dem, som de spiser hjemme. Så Mads, Celine, Commerou og mig selv tager ned og spiser sammen. Efter maden beslutter vi os for at tage hjem og sove, så vi er friske til næste dag.
Næste dag er søndag, dvs. næsten alt har lukket af turistaktiviteter. Men by-tour-bussen kører, så vi hopper på den og kører rundt i Havana. En god måde at kommer rundt på. Efter små 2 timers buskørsel hopper vi af, for at få noget af spise. Vi går gennem "gå-gaden" og finder en lille hyggelig restaurant, hvor vi spiser. Her møder vi også, noget som bliver som pesten for os, resten af tiden på Cuba. Cubanske mini bands! Sindssyg belastende at høre på. Efter frokost tager vi til Havana Club museum, som heldigvis også har åbent den dag. Det tager ikke så lang tid at komme i gennem, men vi er alle sammen lidt småtrætte.  Så vi tager hjem for hvile lidt, inden vi skal mødes om aftenen, for at spise sammen.
Mandag tager 4 af pigerne på stranden, mens Mads, Celine, Commerou og undertegnet leger japaner for en dag:) Vi starter med at se den mest berømte cigarfabrik på Cuba. Det var helt vildt spændende at høre på og se, hvordan det foregår. Efter cigarfabrikken tager vi til en katedral, som ikke er super spændende at se på, så vi hopper hurtigt videre til revolutions museum. Mads er meget begejstret for Cubas historie, så han fortælle os andre om de forskellige ting vi ser på. Efter det, tager vi en taxi ud til revolutionspladsen, som egentlig ikke er særlig speciel. Det er bare en stor asfaltplads. Men overfor er der Havanas højeste bygning, som vi tager op i, for at se ud over hele byen. På vej hjem kører vi en gammel amerikaner bil hjem til vores lejlighed. kl 19 har jeg en aftale med de piger, som har været på stranden, at tage til Casa de la Musica, som er et salsa/diskotek sted. Det var ret hyggeligt. Men desværre lukker stedet klokken 21 for at igen at åbne kl 23. Jeg tager med pigerne tilbage til deres lejlighed. Lotte (en af pigerne) og jeg beslutter os for at tage tilbage til Casa de la Musica, fordi vi ville se om nogle af de andre piger fra holdet var der. Jeg havde en halv aftale med dem, som jeg gerne lige ville ha bekræftet:) Heldigvis var de der, og vi aftaler af tage på stranden næste dag.
Tirsdag. På stranden og Casa de la Musica om aften igen. Her kommer der rigtig mange fra holdet, også drengene. Det var ret lige at få snakket med dem igen.
Onsdag leger vi japaner igen og bestiller en gammel åben amerikaner bil til at køres os rundt i en time. Bagefter tager vi en færge til en borg, som ligger på den modsatte side af havnen. Her kunne vi se Che Guevaras hus, en kæmpe statue af Jesus og den flotteste udsigt ud over Havana.
Torsdag tager jeg på stranden igen, da jeg føler at jeg har set alt i Havana. Om aftenen er der fælles spisning, men vores leder, som også var på Cuba med sin moder.
Fredag er det afrejse fra Cuba. Da vi lander i Mexico igen, tager vi ind til Cancun, hvor 3 af pigerne har et hostelværelse, fordi de første skal flyve til Miami lørdag eftermiddag, hvor vi andre flyver lørdag morgen. Vi bliver i Cancun til kl.22, hvor vi tager bussen til lufthavnen. Her sidder vi og spiller, hygger og kl.00 har en af pigerne(Louise) fødselsdag, så hende synge vi for og hun får en gave.
Lørdag skal vi flyve til Miami. Vi ankommer til vores hostel omkring kl 10, hvor de fortæller os, at vi først kan få vores værelse, når de sidste 3 kommer. Eftersom de først kommer kl.21, brokker vi også lidt. Og efter nogle forsøg for vi lov til at checke ind.
Der er egentlig ikke så meget at fortælle om Miami. Vi festede næsten hver aften og lå på stranden om dagen. Den ene dag var vi inde og se NBA, hvilket var helt vildt fedt. Så havde vi en sejl tur rundt i Miami, hvor vi så diverse kendissers villaer. Vi skulle hjem fra Miami fredag, og det var vi begyndt at glæde os meget til. Vi savnede Playa.

Det var alt for den her gang. I får 2. del om et par dage.

De kærligste hilsner fra mig :D

lørdag den 26. marts 2011

Hola

Hallow Danmark.

En lille opdatering om mine oplevelser i Mexico.

Sidste søndag tog en stor del af os til det berømte Chichen Itza. Det som er blevet kåret til et af "verdens syv nye vidundere". Chichen Itza er ruiner fra en gammel maya by, der i sin storhedstid fungerede som hovedestad på Yucatan. Efter 3 timers kørsel i minibus ankommer vi endelig, og er spændte på, hvad vi skal se, da det må være meget flot når det nu er et vidunder. Og jo, det var rigtig flot, men da det var 3. gang vi ser en maya by, så får man ikke rigtig den "WOW"-følelse.
Efter et par timers rundtur i Chichen Itza tager vi videre til en cenote, hvor vi skal bade. Vi vidste ikke rigtig, hvad vi skulle forvente af denne cenote, da den sidste vi havde badet i havde givet en lidt træls billede af, hvad en cenote var. Men her fik vi så vores "WOW"-følelse. Det var en meget større cenote (Godt nok også mange flere turister), hvor der var mulighed for at springe i fra 5 meters højde. Så os tre drenge, der var med på turen, fik øvet os i at springe i på hovedet og bare tør springe i fra 5 meter. Desværre havde vores guide kvajet sig lidt med tiden, så vi kunne kun bade i 20min, så vi måtte hurtig videre.
På vej hjem til Playa skulle vi lige gøre et holdt i byen, Villadolid, som skulle vise et billede af, hvordan en typisk mexicansk by ser ud. Men vi var alle sammen smadret, så vi nåede aldrig længere end til den første café vi så, hvor vi gang ud i en time, inden vi skulle videre.
Alt i alt, var det en god tur, og fortrød ikke jeg tog med.

I Mandag, tirsdag, onsdag og torsdag skete der ikke noget specielt. Var i skole om morgenen og var to gange i byen.

Fredag tog ca. 20 personer (inkl. mig) flyet til Mexico City. Vi havde taget fri (pjækket) om fredagen, for at kunne nå at se mest muligt i MC. Vi skulle rejse i 2 hold, da bestillingen havde kikset. Jeg ankom med det første fly, sammen med 15 andre. Vi skulle bo i zocalóen (centrum) lige ved siden af en kæmpe katadral. Virkelig fedt sted. Hold 1 gik en lille tur rundt i området for at finde noget at spise og her vi en lille reminder om, at vi er i Mexico og i en ikke-turistede by. Der blev nemligt råbt og piftet efter pigerne konstant. Pigerne var dog selv halvforskyldt i det, da mange af dem, kun havde en stroptrøje på, samt meget små shorts. Pigerne lærte dog lektien, og resten af turen havde de lidt mere tøj på, og det hjalp også på tilråbene.
Fredag aften var hold 2 ankommet, så vi gik en tur for at se lidt mere af byen.
Lørdag tog næsten allesammen til Teotihuacán. Teotihuacán er ruiner fra en azteker by, der også har fungeret som en hovedstad for aztekerne. Vi var lidt i tvivl om vi skulle tage derud, da vi følte vi havde set pyramider nok. Men vores leder, sagde det var virkelig flot, på en anden måde, og at man kunne komme op på de her pyramider. Og fedt vi gjorde det. For det var noget af det mest imponerende jeg har set. De 2 store pyramider (Sol- og Månepyramider) var kæmpe store, plus opbygningen af byen var meget anderledes end maya byerne. Maya byerne var meget spredt ud, hvor Teotihuacán var bygget op en lang "gade" der startede ved Månepyramiden, og sluttede for enden af byen. Op gaden var der så alle mulige templer og huse, hvilket gav den flotte udsigt, når man stod oppe på Månepyramiden.
Da vi kom hjem fra Teotihuacán tog Philip, Carlos og jeg ud til en butik, hvor vi skulle mødes med nogle af pigerne. Vi havde hørt der skulle være rigtig fedt herretøj derude og vi manglede alle sammen noget mere tøj. Det er ikke så meget, at fortælle om shoppingturen udover vores taxatur derud. Vi havde fået fortalt af flere, at man skal passe på at tage en lokal taxa, fordi de sagtens kunne tage røven på os stjæle penge. Men dumme som vi er, hoppede vi ind i den første og bedste og viste adressen til vores taxamand. Det er første efter nogle minutter, hvor Carlos sagde "Hvor gammel tror i chaufføren er?" at vi opdagede det en bette gut på max 17år, der kørte os. På turen ud til butikken oplevede vi de vildeste ting. En ven til chauffør sidde på kølehjelmen, mens vi kørte, chaufførskifte med vennen, det vildeste race gennem centrum af verdens 3. største by. Vi var alle tre sikre på vi skulle sælges til en eller anden slavehandler. Heldigvis var der ikke noget ondt i drengene, så vi blev sat af, hvor vi skulle og vi kunne slappe af igen.
Lørdag aften tog vi 6 stykke op på toppen af byens højste bygning, hvor der lå en restaurant med udsigt udover hele byen. Maden var ikke noget at råbe hurra om. Jeg måtte sende min bøf ud to gange, da den var fuldstændig rå. Men udsigten var til gengæld vild. Ligemeget hvilken retning vi kiggede, var der gadelys så langt vi kunne se og man fik et rigtig godt indtryk, hvor stor byen var.
Søndag stod den på Frida Kahlo-museum. Til jer der ikke ved, hvem hun er, kan jeg fortælle hun er en mexicansk kunstner, der gift med en anden mexicansk kunster og hun havde monobryn! Det museum fangede mig slet ikke, men eftersom jeg var den eneste der ikke gad se det, blev jeg nødt til det. :) Bagefter kørte vi lidt rundt i en sightseeing bus rundt i centrum, indtil vi skulle til wrestling. Vi havde en bestilt billetter til en mexicansk wrestling show, og det var lidt sjovt at se. Det var meget tydligt, at der var tale om skuespil, så det var lidt svært at fange stemningen fuldstændig. Men stadig, lidt sjovt at se.
Søndag aften gik jeg tidligt i seng, da vi allerede skulle op kl.5 mandag morgen, fordi vores fly skulle flyve kl.8
Meget trætte tog vi i skole mandag og vores MC-tur var slut.

I den her uge har vi haft vores sidste spansk-timer. Torsdag holdte vi en fødselsdags-/dansker-/farvel-til-lærenefest. Her havde vi lavet dansk mad til vores lærer og vores leder havde skaffet noget rugbrød. FEDT!

Om en halv time skal jeg vil lufthavnen igen. Så smutter jeg nemlig til Cuba med syv andre og i næsten uge står den på NBA(Basketball) i Miami, så der bliver nok lidt stille de næste par uger.

Kan i ha' det godt derhjemme.

Hasta luego!

-Jannick

lørdag den 12. marts 2011

Perdón amigos (Undskyld venner)

Hola chicos y chicas.

Cómo están en dinamarca?

Mange gange undskyld for at der er gået så lang tid siden sidst. Men der er bare fuld gas på hernede, så har ikke haft meget tid til at skrive til jer.

Siden sidst er der flere vilde ting som er sket. Det første vilde er, at jeg har fået mit dykkerbevis, som gør at jeg kan dykke ned til 18meter. Det er ret fedt og er virkelig glad for jeg har gjort. Det tog mig og drengene lidt over en uge at tage, så der var ret hurtigt. Det startede med at vi sidste søndag blev sat foran et tv, hvor vi skulle sidde og stene på den mest kedelige dykker dvd. Det tog 3 ½ time at se dem igennem. Om tirsdagen skulle vi så have vores første teoritime og vores dyk i poolen. Vi var 4 piger og 4 drenge der var på holdet, så vi skulle deles op i 2 hold, fordi vi ikke kunne være 8 i poolen på samme tid. Så os 4 drenge startede med at gå i poolen. Vi startede med at gå ned på stranden, hvor vi skulle svømme 200m. Den misforstod vi så lidt, og vi svømmede kun 100m, men det blev godkendt. Derefter skulle vi træde i vande i 10min, hvilket jo ikke er et problem for en garvede livredder som mig :) Bagefter gik vi op og fik vores dykkerudstyr på og så videre over i poolen. Alle vores pool-øvelser gik super godt, og vi fik store roser af instruktøren. Men trods at vi havde klaret øvelserne godt i første forsøg havde det alligevel taget 2½ time og kl. var blevet 11. Det betød at vi havde 1½ time til at nå alt teorien på, hvilket var rimelig presset, da pigerne havde brugt 2 timer på det. Men modsat pigerne, så havde vi lavet vores dykkerlektier hjemmefra, så vi nåede næsten alt teorien på en lille time så vi kunne nå vores møde. Pigerne derimod kunne ikke nå at lave øvelserne i poolen. Vi aftale med DIVE MIKE (Navnet på dykkerbutikken) at vi skulle ud og dykke for første gang i havet om torsdagen, fordi vi havde klaret alle pooløvelserne og gennemgået nok teori til at kunne dykke.
Så blev det endelig torsdag, og alle os drenge var friske på at komme ud i havet. Vi havde ikke taget med de andre på Cafe Social (Beskriver det nærmere senere) og ikke taget i byen, så vi var super friske. Det var den første morgen i Playa, hvor det ikke blæste og ingen bølger. Super dykkervejr. Så vi kommer rigtig glade ned til DIVE MIKE. Det gode humør skulle dog snart slutte. Fordi pga. pigerne ikke havde klaret øvelserne i poolen, så sejlede de ikke ud. ØV! Så os drenge måtte op i teorilokalet igen, hvor vi så skulle tage nogle test og derefter skulle vi tage vores eksamen. Det gik super fint og vi bestod alle med en rimelig høj procent. Pigerne klarede deres øvelser i poolen og derfor kunne vi aftale vi skulle ud og dykke om mandagen. Fedt!
Mandag var næsten lige så perfekt dykkervejr som torsdag, så humøret var helt oppe igen. Desværre måtte en af pigerne droppe beviset, da hendes læge havde frarådet hende til at tage beviset pga hun har sukkersyge. Nå, men vi kom ud på vandet og hoppede i vandet. Det var super fedt at komme ned på 10-12 meters dybte og se fisk og koraler fra bunden af. Selve fiskene og koralerne var ikke super specielle, da de mindede meget om dem jeg har set i Egypten, men det at kunne svømme blandt dem var super fedt. Efter 45min skulle vi op igen for at sejle videre til et nyt sted, hvor vi skulle have vores andet dyk. Andet dyk gik meget ud på at lave forskellige øvelser under vandet, hvor det første var mere bare at svømme rundt. DIVE MIKE havde allerede aftalt med sig selv at vi skulle have vores to sidste dyk dagen efter, hvilket passede os helt fint. Dagen efter stod vi op kl.7 igen, fordi  vi skulle møde kl.8. Da kl. var kvart i 8 ventede alle drengene plus en af pigerne på at de to sidste piger ville komme ud fra deres værelse. Da de ikke kom ud, måtte vi gå op og se hvor de blev af. Og de havde selvfølgelig sovet over sig og sagde at vi skulle sige til Mike at de ikke kom. Fedt for os!? Mike blev mega skuffet da vi sagde det til ham (forståeligt), men han syntes ikke vi skulle straffes for det, så vi sejlede ud alligevel. Der var en del mere blæst den dag, så der var rimelig store bølger desværre. På det første dyk den dag, skulle vi igen lave øvelser med kompas og så lavede vi et kapløb, hvor vi skulle løbe på bunden den svømmeføde. Mega svært! Men knap så spændende sted at dykke. Til gengæld på det fjerde dyk skete der ting og sager. På det fjerde dyk skulle vi igen bare svømme rundt og kigge. Og der gik ikke mange minutter før Mike viste os en muræne. Det var fedt at se, selvom jeg virkelig hader dem. 10 meter længere henne stoppede Mike og tog mig med helt ned til bunden, hvor der var en lille hule. Her lå der den største muræne nogensinde(troede jeg). Den var mega klam, og kom hurtigt væk fra hulen igen. Vi svømmede videre og der kom min store frygt svømmende. HAJEN! Det var virkelig loco (skørt) at se. Men den svømmede stille og roligt forbi os. Vi var alle sammen helt oppe og køre og det gav et mega kick at se den. Vi svømmede videre igen og igen kom der en haj. Den her gang var der dog tale om en rokke, men det var vildt at, da man kun har set sådan nogle i fjernsynet. Lige inden vi skulle op igen, syntes Mike, at vi lige skulle svømme hen til en anden hule. Og der skulle jeg blive virkelig bange. Mike tog min hånd for at vise mig en ny muræne. Sammen slags som den anden, bare meget større. Jeg så den ret hurtigt, men det troede Mike ikke, så han blev ved med at føre min hånd tættere på. Jeg ventede bare på den ville springe ud og bide fat i min arm. Jeg skyndte at hive min arm til mig og svømme væk. Det var virkeligt klamt. Nå men derefter skulle vi så op. Og da vi kom op i båden fik vi af vide, at vi havde bestået. Fedt!
Nu går jeg stærkt og overvejer om jeg skal udvide beviset, så jeg kan dykke til 30 meter. Det betyder at jeg kan komme til at se havskildpadder og skibsvrag.

Nok om dykning. Siden sidst er jeg også begyndt i skolen. Jeg kom på øvede hold, for dem som lige skal have en hurtig opfriskning. Det var fint nok og vi var otte i klassen. Efter de første par dage i skolen var dog to piger, der syntes ikke de blev udfordret nok, hvilket jeg godt kunne følge dem i. Så de kom på et højere hold, så vi var kun seks tilbage. Fedt. Desværre er der store forskelle på de bedste og dårlige. Så vores lærer lavede meget undervisningen efter dem der havde det sværest. Så jeg snakkede med de andre "gode" i klassen om vi ikke skulle sige vi syntes det var for nemt, hvis det ikke ændrede sig efter første uge. Heldigvis var vores lærer godt klar over det, så hun strammede op. Fedt!
Tilbage til den Cafe Social. Det er et arrangement som er der hver onsdag på et hotelbar midt i byen. Her snakker man med alle de andre der også går på Solexico. (navnet på skolen) Drinksne er billige, så man ender som regel i hegnet og man tager videre i byen. I onsdags var jeg med for første gang, og jeg endte i sengen kl.7!

Sidste weekend tog jeg sammen med ni piger til en Yucatan-halvøens største by, Merida. Her skulle der være karneval og det kunne være fedt at se. Vi tog bussen fra Playa lørdag morgen kl.8.40 og ankom i Merida omkring kl.13. Vi boede på et hostel lige midt i byen. Mega fedt. Vi gik lidt rundt i byen og kiggede os omkring, da karnevalet først skulle starte kl.20. Tæt på, hvor vi boede var der en stor kirke. Så vi tænkte vi helle måtte være lidt kulturelle og gå ind i den. Vi snakkede om at den ikke var så speciel indvendigt og at den var lidt kedelig. Godt nok hang der et stort kors med Jesus, men ellers ikke noget specielt. Vi sad lidt i kirken for at køle lidt ned, da en lille mexicaner kom gående forbi os. Jeg bemærkede han havde en t-shirt på, hvor der stod Copenhagen, Denmark. Så jeg råbte op. "Heeeey, Dinamarca!" Og han kiggede på os og spurgte om vi var danskere. Han  var rigtig sød og fortalte os alt muligt. Blandt andet et den kirke vi var i, var kontinentets største katedral og korset var verdens største kors med Jesus. Det var ret sjovt, for ingen af os vidste det. Da vi kom ud fra kirken igen, begyndte folk allerede at gøre sig klar til at se karneval, trods der var 4-5 timer til det skulle starte. Vi gik lidt rundt i byen igen og tog så hjem for at gøre os karneval klar.  Det var super fedt at se det karneval og efter optoget var slut, var der dømt fest i gaderne. Det var super fedt at stå på gaden og danse sammen med mexicanerne. Og selvfølgelig 9 søde danske piger ;) Dagen efter var mig og mine 2 roomates mega bombet, så vi tog på subway og spiste morgenmad og gik til busterminalen, hvor vi skulle med bussen hjem. Her spillede vi "tænkeboks" og selvfølgelig vandt jeg! :) Turen hjem var meget stille. Højdepunktet var at bussen vidste High School Musical på spansk med mexicanske skuespillere. Det var ret morsomt at se.

I den her uge er der ikke sket noget specielt, andet end vi havde mexicaner fest i går, hvilket endte helt galt. Alle blev møg fulde og vi festede til 6 tiden. Os drenge havde aftalt at klædes os ud som mexicanske wrestlere. Ligger et billede ind af os, en af dagene. I dag har den stået på tømmermænd og strand. Og i morgen står den på Chichen Itza. Det er en anden pyramide, som lige er blevet kåret til et af verdens nye 7 vidundere. Det glæder jeg mig meget til. Næste weekend skal vi til Mexico City, hvilket også bliver mega fedt.

Det var alt for den her gang. Håber ikke jeg har glemt noget, men ellers må jeg nævne det næste gang :) Regner ikke med der går så lang tid næste gang, inden jeg skriver igen.

Med meget kærlige hilsner
Jannick

lørdag den 26. februar 2011

Playa del Carmen

Hej til jer alle mine kære venner:)

Så er jeg (endelig) kommet til Playa del Carmen. Mega fed, dog meget turistet, by.  Men for at starter fra, hvor jeg sluttede sidst, så starter vi San Cristóbal.

Vi gik rundt i SC i en lille time, hvor vi så to forskellige kirker. Begge kirker var ret flottet, men noget af det specielle ved dem, var at de begge to har været ramt af uroligheder for mange år siden. I den ene var malerier skåret op og i den anden var hoveder hugget af nogle statuer. Men virkelig flotte kirker. Så gik vi kort hen på et lille frugt/grønt/kød marked. Det var sjovt at se det, men mexicanerne er ikke så glade for at få taget billeder, så de blev hurtig sure over at vi stod foran deres biks og tog billeder uden at købe noget. Den aften gik vi alle tidligt i seng. Både fordi vi stadig var ramt af vores bytur aften inden, men også fordi der ventede os 6 timer i buskørsel ad små bjergveje.

Næste morgen stod jeg op med min værelse kammerat, Philip, forholdsvis friske, og vi snakkede om at det var sjovt at der ikke rigtig var nogle som havde været rigtig syge. Meeeeeeen, vi tog grueligt fejl. Til morgenmaden gik det op for os at 90% af os havde fået skide/bræk-syge og at det kun var 3-4 piger plus 5 af os drenge som havde undgået det. Så det tegnede rigtig godt for en 6 timer lang bjergtur :/ Og der gik heller ikke mere en 5 minutter. Så havde den første pige brækket sig. De første 2½ timer hørte man konstant folk brække sig, så der blev skruet godt op på ipod'en :) Efter de første 2½ kørsel holdte vi en lille pause ved en restaurant, som havde den flotteste udsigt. Det var helt vildt, og man så bare hvor vild en natur Mexico har.
Turen forsatte og folk var begyndt at stoppe med at brække sig, men var stadig meget dårlig. Vi kørte små 2 timer til, da vi ankom til et "vandfald", hvor vi kunne bade. Vi blev lidt skuffet, for det var slet ikke et vandfald, men en flod med stærk strøm. Det var dog stadig meget flot, og vi bade for første gang i Mexico. Efter at havde badet i 30-45 min gik turen videre i en time ca. Og her kom der endelig et rigtig vandfald. Det var helt vildt flot. Med det flotte vandfald omgivet af jungle, så jeg det hidtil vildeste stykke natur jeg nogensinde har set. Her bade jeg med en af drengene ( Esben også kaldet Carlos). Det var vildt, trods det lidt kolde vand:)
Her spiste vi også frokost, men det var ikke noget at råbe hurra for.
Nu manglede der kun 30min til vi ankom til vores mål, Palenque. Her skulle vi bo i 2 dage, og med en temperatur på omkring de 30grader, var det dejligt vi havde en pool til at køle os ned i.

Efter vi havde sovet første gang i Palenque, skulle vi ret tidligt op. For vi skulle ud og se de berømte Mayaruiner ved Palenque. Vi blev kørt 15min væk fra hotellet, hvor vi så blev sat. Her skulle vi gå gennem jungle til pyramiderne. Det var noget jeg havde set meget frem til allerede i Danmark, så glæde mig helt vildt. Havde dog sat forventninger lidt for højt op. Skoven var lige som jeg havde forstillet mig, men så næsten ingen dyr derinde. Havde forstillet mig aber, masser af fugle og hvis man havde været (u)heldig set en slange. Men 5  (inklusiv mig) ud af 34 så en abe, men fra hvor jeg stod lignede det mest bare en sort uldtot, kun fordi jeg vidste det var en abe, at jeg kan sige det. Så det var ret skuffende. Men ellers var det fedt. Kravlede op i træerne med hjælp af lineaner og ned i mayahuse som var gemt under jorden. Jeg spiste også teramitter, som smagte af gulerødder. Der var ret sjovt.
Efter en time i jungle ca., kom vi til pyramiderne. Og der var virkelig et fantatisk syn. Der var helt vildt flotte. Her blev vi vist rundt og tog en masse billeder. Nogle af jer kan set lidt billeder på facebook mener jeg. Mit profil billede er på toppen af en af pyramiderne :)

Efter vores pyramide tur, tog vi hjem og legede i poolen.

Dagen efter ventede der os en 13 timer lang køretur til Playa, så som den sportmand man nu er, tog jeg mine løbesko på og løb en lille tur for ;) Turen til Playa var heldigvis lige og uden bjergkørsel, så her kunne vi se film og læse bøger. (Har læst Bikini færdig farmor. Den var god. Godt valgt!)

Omkring 21-21.30 ankom vi til Playa og blev delt ind på værelse. Og jeg er kommet til at bo sammen med Carlos og Philip (Fillipo). Her i Playa her vi også lavet en del. Vi ankom mandag og gik ret tidligt i seng. Tirsdag fik vi en lille rundvisning i byen og endte på stranden, hvor vi kunne bade. Om aften var der velkomstmiddag som DSC gav og vi tog næsten alle sammen i byen den aften. Det er et vildt byliv her i Playa :) Onsdag stod den bare på strandtur. Torsdag skulle vi vores skole for første gang og vi lavede en niveau test. Damn jeg har glemt meget spansk det seneste 1½ år :S Torsdag aften var der grillfest og nogle af os tog ud og fik nogle øl i byen. Fredag skulle nogle af os tidligt op, fordi vi havde bestilt en "adventure" tur. Her kørte vi til en Cenote (en grotte), hvor vi blev rapellet ned. Her kunne vi bade lidt rundt. Derefter gik vi i små grupper videre, og min gruppe var rigtig heldig at se 2 aber(et barn og en voksen). Her fik jeg tilgengæld nogle rigtige gode billeder og her kunne man godt se det var en abe :) Derefter gik vi hen for at zip-line. Det er bare hvor man kure hen af en line. Det var ret sjovt. Så tog vi nogle kanoer tilbage til bilerne. Turen sluttede med at vi så nogle andre mayapyramider ved byen Coba. De var ikke lige så store, men her var der nogle boldbaner fra mayatiden. Det så lidt mystisk ud. Her fik vi også lov til at kravle op af en af pyramiderne. Det er ikke så mange af dem man må det med desværre. Om aften gik vi alle tidligt i seng, fordi mange af os skulle til et prøvedyk i dag. Så i dag har jeg været til et prøvedyk. Det var helt vildt fedt, så kan ikke vente med at komme ud i det åbne hav :) I aften skal vi holde fødselsdag for en af pigerne, så mon ikke vi ender i byen.

Det var alt for den her gang. Jeg er glad for kan se Barcelona er foran mod Mallorca, så det må gerne holde.

Ha' det godt derhjemme :)
-Adiós

torsdag den 24. februar 2011

Billeder

Da der er meget dårlig internet-forbindelse hernede, er det svært for at overføre billeder. Men en anden fra holdet har kunne overføre sine billeder. Så smækker lige hans blog-adresse op så i kan se billeder derinde fra :)