lørdag den 26. marts 2011

Hola

Hallow Danmark.

En lille opdatering om mine oplevelser i Mexico.

Sidste søndag tog en stor del af os til det berømte Chichen Itza. Det som er blevet kåret til et af "verdens syv nye vidundere". Chichen Itza er ruiner fra en gammel maya by, der i sin storhedstid fungerede som hovedestad på Yucatan. Efter 3 timers kørsel i minibus ankommer vi endelig, og er spændte på, hvad vi skal se, da det må være meget flot når det nu er et vidunder. Og jo, det var rigtig flot, men da det var 3. gang vi ser en maya by, så får man ikke rigtig den "WOW"-følelse.
Efter et par timers rundtur i Chichen Itza tager vi videre til en cenote, hvor vi skal bade. Vi vidste ikke rigtig, hvad vi skulle forvente af denne cenote, da den sidste vi havde badet i havde givet en lidt træls billede af, hvad en cenote var. Men her fik vi så vores "WOW"-følelse. Det var en meget større cenote (Godt nok også mange flere turister), hvor der var mulighed for at springe i fra 5 meters højde. Så os tre drenge, der var med på turen, fik øvet os i at springe i på hovedet og bare tør springe i fra 5 meter. Desværre havde vores guide kvajet sig lidt med tiden, så vi kunne kun bade i 20min, så vi måtte hurtig videre.
På vej hjem til Playa skulle vi lige gøre et holdt i byen, Villadolid, som skulle vise et billede af, hvordan en typisk mexicansk by ser ud. Men vi var alle sammen smadret, så vi nåede aldrig længere end til den første café vi så, hvor vi gang ud i en time, inden vi skulle videre.
Alt i alt, var det en god tur, og fortrød ikke jeg tog med.

I Mandag, tirsdag, onsdag og torsdag skete der ikke noget specielt. Var i skole om morgenen og var to gange i byen.

Fredag tog ca. 20 personer (inkl. mig) flyet til Mexico City. Vi havde taget fri (pjækket) om fredagen, for at kunne nå at se mest muligt i MC. Vi skulle rejse i 2 hold, da bestillingen havde kikset. Jeg ankom med det første fly, sammen med 15 andre. Vi skulle bo i zocalóen (centrum) lige ved siden af en kæmpe katadral. Virkelig fedt sted. Hold 1 gik en lille tur rundt i området for at finde noget at spise og her vi en lille reminder om, at vi er i Mexico og i en ikke-turistede by. Der blev nemligt råbt og piftet efter pigerne konstant. Pigerne var dog selv halvforskyldt i det, da mange af dem, kun havde en stroptrøje på, samt meget små shorts. Pigerne lærte dog lektien, og resten af turen havde de lidt mere tøj på, og det hjalp også på tilråbene.
Fredag aften var hold 2 ankommet, så vi gik en tur for at se lidt mere af byen.
Lørdag tog næsten allesammen til Teotihuacán. Teotihuacán er ruiner fra en azteker by, der også har fungeret som en hovedstad for aztekerne. Vi var lidt i tvivl om vi skulle tage derud, da vi følte vi havde set pyramider nok. Men vores leder, sagde det var virkelig flot, på en anden måde, og at man kunne komme op på de her pyramider. Og fedt vi gjorde det. For det var noget af det mest imponerende jeg har set. De 2 store pyramider (Sol- og Månepyramider) var kæmpe store, plus opbygningen af byen var meget anderledes end maya byerne. Maya byerne var meget spredt ud, hvor Teotihuacán var bygget op en lang "gade" der startede ved Månepyramiden, og sluttede for enden af byen. Op gaden var der så alle mulige templer og huse, hvilket gav den flotte udsigt, når man stod oppe på Månepyramiden.
Da vi kom hjem fra Teotihuacán tog Philip, Carlos og jeg ud til en butik, hvor vi skulle mødes med nogle af pigerne. Vi havde hørt der skulle være rigtig fedt herretøj derude og vi manglede alle sammen noget mere tøj. Det er ikke så meget, at fortælle om shoppingturen udover vores taxatur derud. Vi havde fået fortalt af flere, at man skal passe på at tage en lokal taxa, fordi de sagtens kunne tage røven på os stjæle penge. Men dumme som vi er, hoppede vi ind i den første og bedste og viste adressen til vores taxamand. Det er første efter nogle minutter, hvor Carlos sagde "Hvor gammel tror i chaufføren er?" at vi opdagede det en bette gut på max 17år, der kørte os. På turen ud til butikken oplevede vi de vildeste ting. En ven til chauffør sidde på kølehjelmen, mens vi kørte, chaufførskifte med vennen, det vildeste race gennem centrum af verdens 3. største by. Vi var alle tre sikre på vi skulle sælges til en eller anden slavehandler. Heldigvis var der ikke noget ondt i drengene, så vi blev sat af, hvor vi skulle og vi kunne slappe af igen.
Lørdag aften tog vi 6 stykke op på toppen af byens højste bygning, hvor der lå en restaurant med udsigt udover hele byen. Maden var ikke noget at råbe hurra om. Jeg måtte sende min bøf ud to gange, da den var fuldstændig rå. Men udsigten var til gengæld vild. Ligemeget hvilken retning vi kiggede, var der gadelys så langt vi kunne se og man fik et rigtig godt indtryk, hvor stor byen var.
Søndag stod den på Frida Kahlo-museum. Til jer der ikke ved, hvem hun er, kan jeg fortælle hun er en mexicansk kunstner, der gift med en anden mexicansk kunster og hun havde monobryn! Det museum fangede mig slet ikke, men eftersom jeg var den eneste der ikke gad se det, blev jeg nødt til det. :) Bagefter kørte vi lidt rundt i en sightseeing bus rundt i centrum, indtil vi skulle til wrestling. Vi havde en bestilt billetter til en mexicansk wrestling show, og det var lidt sjovt at se. Det var meget tydligt, at der var tale om skuespil, så det var lidt svært at fange stemningen fuldstændig. Men stadig, lidt sjovt at se.
Søndag aften gik jeg tidligt i seng, da vi allerede skulle op kl.5 mandag morgen, fordi vores fly skulle flyve kl.8
Meget trætte tog vi i skole mandag og vores MC-tur var slut.

I den her uge har vi haft vores sidste spansk-timer. Torsdag holdte vi en fødselsdags-/dansker-/farvel-til-lærenefest. Her havde vi lavet dansk mad til vores lærer og vores leder havde skaffet noget rugbrød. FEDT!

Om en halv time skal jeg vil lufthavnen igen. Så smutter jeg nemlig til Cuba med syv andre og i næsten uge står den på NBA(Basketball) i Miami, så der bliver nok lidt stille de næste par uger.

Kan i ha' det godt derhjemme.